Tidak ada keraguan bahawa Al-Quran adalah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala, sehingga isinya adalah kebenaran mutlak dan tidak dapat dipertentangkan. Al-Quran bukan sahaja bercakap tentang perintah dan larangan, tetapi lebih daripada itu, Al-Quran menerangkan segala-galanya.
Malah, dalam cerita mereka terdapat pengajaran untuk orang yang mempunyai sebab. Al Quran bukan cerita yang dibuat, tetapi membenarkan (buku-buku) dahulu dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai panduan dan rahmat kepada orang-orang yang beriman. (QS Yusuf: 111)
Adakah anda tahu bahawa Al-Quran membincangkan dan menyebut beberapa jenis perisa, apakah itu? Mari lihat lagi.
1. Rasa pahit
Dan Dia yang mengalir dua laut (berdampingan); yang baru lagi segar dan yang lain lagi asin lagi pahit; dan Dia membuat antara kedua tembok dan sempadan yang terhalang. (Q.S. Al-Furqaan: 53)
2. Rasa masin
Dan tidak ada dua laut; yang satu ini segar, segar, lazat untuk diminum dan yang lain asin lagi pahit. Dan dari setiap laut ini, anda boleh makan daging segar dan anda boleh mengeluarkan perhiasan yang boleh anda pakai, dan pada setiap satu anda melihat kapal-kapal berlayar di seberang laut supaya anda dapat mencari karunia-Nya dan bersyukur. (QPR Faisal: 12)
3. Bargaining
Dan Kami menjadikannya gunung-gunung yang tinggi, dan Kami memberi kamu minuman dengan air yang segar? (A.S. Al-Mursalaat: 27)
Dari ayat di atas kita dapat menyimpulkan bahawa Allah Subhanahu Wa Ta'ala mencipta banyak perisa dengan pelbagai kegunaan, contohnya:
- Air mata kita dicipta untuk rasa masin yang berfungsi untuk menjaga keadaan mata stabil.
- Air telinga dicipta rasa pahit yang berfungsi supaya haiwan kecil tidak mudah masuk ke rongga telinga kami. Oleh kerana setiap kali ada seekor binatang kecil yang berusaha masuk ke dalamnya, pastinya dia akan segera mencari jalan keluar.
- Air liur kami dicipta dengan rasa yang tidak menyenangkan yang berfungsi supaya kami dapat merasai pelbagai jenis rasa mengikut rasa asalnya, kerana jika mereka tidak rasa tidak diragukan, rasa itu akan berubah. Sebagai contoh, seseorang yang air liur menjadi pahit kerana ada penyakit, maka segala yang dia rasa akan merasakan pahit ketika sebenarnya ia tidak pahit.
Kemudian kita harus memikirkan ayat ini lebih lanjut
Maka yang mana satu daripada berkat kamu adakah kamu menyangkal? (A.S. Ar-Rahmaan)
Semoga ia berguna untuk kita semua.
0 comments:
Posting Komentar