Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Saturday, December 8, 2018

Ini Apa Yang Terjadi Apabila Anda Mati Suri

loading...

Hampir Kematian Pengalaman sering berlaku di sesetengah orang yang mati.
Apa yang berlaku semasa tenggelam? Atau adakah hanya perubahan kimia di otak dan organ rasa sebelum kematian?

Apabila seseorang mendekati kematian, jiwanya meninggalkan tubuh dan mula merasakan perkara yang biasanya tidak dapat dirasakan.

Purata torpor mempunyai ciri-ciri umum tertentu, tetapi ada yang mempunyai corak yang berbeza. Terdapat beberapa ciri umum apabila seseorang digantung, iaitu:

  • Rasa tenang, perasaan ini mungkin merangkumi keamanan, kematian, penerimaan emosi dan keseronokan fizikal.
  • Keamatan murni cahaya terang yang tidak menyakiti, keamatan cahaya ini kadang-kadang mengisi bilik tetapi ada juga orang yang hanya melihat cahaya yang datang dari langit atau Tuhan.
  • Pengalaman badan (pengalaman luar / badan), orang berasa bahawa mereka telah meninggalkan tubuh mereka dan dapat melihat doktor yang bekerja untuknya.
  • Memasuki dunia atau dimensi yang lain, ini biasanya bergantung kepada kepercayaan dan pengalaman.
  • Berjalan di dalam terowong, ramai orang yang hampir mati menemui diri mereka dalam terowong dengan cahaya pada akhir dan bertemu dengan makhluk semangat lain.
  • Boleh berkomunikasi dengan roh, sebelum kematian berakhir, ramai orang melaporkan bahawa mereka boleh berkomunikasi dengan roh lain dan diberitahu untuk kembali ke badan mereka.
  • Daripada Pengalaman Badan (OBE)

Teori-teori yang menerangkan tentang kematian dibahagikan kepada dua kategori asas iaitu penjelasan saintifik (perubatan, fisiologi dan psikologi) dan penjelasan ghaib (rohani dan agama).

Supernaturally seseorang yang dalam animasi yang digantung sebenarnya mengalami dan mengingati perkara-perkara yang berlaku dengan kesedaran tetapi tanpa tubuhnya.

Apabila seseorang mendekati kematian, jiwanya meninggalkan tubuh dan mula merasakan perkara yang biasanya tidak dapat dirasakan.

Jiwa melewati sempadan antara hidup di dunia dan hidup di akhirat, biasanya diwakili oleh terowong dengan cahaya pada akhir.

Secara saintifik, proses animasi yang digantung adalah sangat rumit, subjektif dan emosi. Mekanisme di sebalik beberapa pengalaman ini adalah cara otak memproses maklumat deria.

Apa yang dilihat oleh seseorang di sekelilingnya hanyalah jumlah semua maklumat deria yang diterima oleh otak pada satu ketika. Jika seseorang membayangkan sesuatu apabila deria mereka tidak berfungsi dengan betul, otak akan menerima maklumat yang salah.

Ini mungkin disebabkan oleh dadah atau beberapa bentuk trauma yang menyebabkan otak seseorang ditutup.

Sesetengah pakar berpendapat bahawa gangguan saraf atau kelebihan maklumat yang dihantar ke korteks visual otak, mewujudkan gambaran cahaya terang yang beransur-ansur menjadi lebih besar. Otak boleh mentafsirkan ini sebagai bergerak dalam terowong gelap.

Semasa torpor, tubuh terdedah kepada kerosakan kerana otak menafsirkan maklumat yang salah.

Gabungan kesan trauma dan kekurangan oksigen di dalam otak menimbulkan pengalaman mengambang ke ruang angkasa dan menatap tubuh anda sendiri.

Sensasi perdamaian yang dirasakan dipicu oleh peningkatan tahap endorphin yang dihasilkan oleh otak semasa trauma.

Input deria sensitif yang diterima, ditambah dengan kekurangan oksigen dan endrofin akan mewujudkan pengalaman surealisme walaupun realistik. Di samping itu, neurotransmitter di otak yang menutup akan mencipta ilusi yang indah untuk semua orang yang hampir mati.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Ini Apa Yang Terjadi Apabila Anda Mati Suri

0 comments:

Post a Comment