Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Monday, January 20, 2020

Kelebihan Orang Yang Lahir Hari Jumat

loading...

Bayi Lahir Hari Jumat menurut islam--Pujian kepada Allah, Rab semua dunia, berkat dan salam, boleh tetap mengabdikan kepada Rasul Allah, bersama keluarganya, sahabat, dan mereka yang tetap teguh dalam meneguhkan risalah yang mereka bawa hingga akhir zaman.

Bayi Lahir Hari Jumat menurut islam--Pujian kepada Allah, Rab semua dunia, berkat dan salam, boleh tetap mengabdikan kepada Rasul Allah, bersama keluarganya

Antara Ciri-ciri Jumaat:
Said Shohabat Sa'ad bin 'Ubaadah رضي الله عنه,
"Dalam Islam, semua hari adalah baik, hanya hari Jumaat mempunyai ciri-ciri tersendiri, termasuk:
1. Pada hari itu, Allah menciptakan Adam
2. Allah menghantar Adam dari langit ke bumi
... 3. Allah menghafal Adam
4. tidak ada yang memohon kepada Allah, kecuali Allah akan memberi, selagi dia tidak meminta dosa dan memecahkan silaturrohim
5. Hari Kebangkitan.
(Buku Ershadul Ibaad ilaa Sabiilil Rosyaad)

Wahai umat Islam ... Allah telah memberikan pelbagai ciri dan kebaikan kepada ummah ini. Antara ciri-ciri adalah Jumaat, selepas orang-orang Yahudi dan Kristian berpaling daripadanya.
Abu Hurairah meriwayatkan, Rasulullah berkata:

"Tuhan telah menjadikan orang-orang di hadapan kita untuk membuat hari Jumaat sebagai perayaan mereka, oleh itu hari raya Yahudi adalah hari Sabtu, dan hari raya Kristian adalah hari Ahad, maka Allah memberi petunjuk kepada kita untuk membuat hari Jumaat 'sebagai perayaan, supaya Tuhan membuat perayaan dalam urutan, iaitu hari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Dan pada Hari Kiamat mereka akan mengikut kita dalam perintah itu, walaupun di dunia kita adalah penghuni terakhir, tetapi pada hari kiamat kita adalah perintah utama yang akan diputuskan sebelum semua makhluk ". (HR Muslim)

Al-Hafidz Ibn Kathir berkata: "Hari ini dipanggil hari Jumaat, kerana ia bermakna ia berasal dari kata al-jam'u yang bermaksud persatuan, kerana umat Islam berkumpul pada hari itu setiap minggu di ruang rapat besar. Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya yang percaya untuk berkumpul untuk menyembah-Nya. Allah berfirman:

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila dipanggil untuk berdoa pada hari Jumaat, maka hendaklah segera mengingat Allah dan tinggalkan jual beli. Itu lebih baik untuk anda jika anda tahu. " (Qur'an, 62: 9)

Maksudnya, pergi menunaikan solat Jumaat dengan ketenangan, kepekatan dan semangat penuh, tidak berjalan cepat, kerana berjalan dengan cepat untuk doa adalah dilarang. Al-Hasan Al-Basri berkata: Demi Allah, sebenarnya niatnya tidak berjalan pantas, kerana ia jelas dilarang. Tetapi apa yang diperintahkan adalah untuk berjalan dengan keinginan yang sungguh-sungguh dan sepenuh hati. (Lihat Tafsir Ibn Kathir: 4 / 385-386).

Ibn Qayyim Al-Jauziyah berkata: Jumaat adalah hari ibadat. Hari ini dibandingkan dengan hari-hari lain dalam seminggu, seperti bulan Ramadan berbanding bulan-bulan lain. Waktu wajib pada hari Jumaat adalah seperti masa wajib pada malam Laylat al-Qodar pada bulan Ramadhan. (Zadul Ma'ad: 1/398).

HARI PRIVATIF JUMAAT

1. Hari Terbaik

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah telah berkata: "Hari terbaik di mana matahari terbit adalah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan, masuk syurga dan dibuang daripadanya. Dan akhirnya tidak akan berlaku kecuali pada hari Jumaat

2. Ada Masa Mustajab untuk Berdoa.

Abu Hurairah z berkata Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya pada hari Jumaat ada waktu yang mustajab ketika seorang hamba Muslim melakukan solat dan meminta Tuhan untuk sesuatu pada saat itu, tentulah Allah akan memberikannya. Rasululllah y mengisyaratkan dengan tangannya menggambarkan sekurang-kurangnya masa itu (H. Muttafaqun Alaih)

Ibn Qayyim Al Jauziah - selepas menggambarkan perbezaan pendapat tentang masa ketika itu - berkata: "Di antara banyak pendapat terdapat dua yang paling kuat, seperti yang ditunjukkan dalam banyak hadith yang sahih, pertama ketika pengkhotbah duduk sampai selesai doa. Kedua, selepas Asr, dan ini adalah pendapat terkuat dari kedua pendapat tadi (Zadul Ma'ad Volume I / 389-390).

3. Alms pada hari itu lebih penting daripada sedekah pada hari-hari lain.

Ibn Qayyim berkata: "Alms pada hari itu berbanding dengan sedekah pada enam hari yang lain seperti sedekah pada Ramadan berbanding bulan-bulan lain". Hadith dari Ka'ab z menerangkan: "Dan pemberian sedekah pada hari itu lebih mulia daripada hari-hari lain" (Mauquf Saheeh)

4. Pada hari Allah menampakkan diri kepada hamba-hambaNya yang setia di syurga.

Sahabat Anas bin Malik dalam mengulas ayat: "Dan kami mempunyai kenaikan" (QS.50: 35) mengatakan: "Allah tunjukkan kepada mereka setiap hari Jumaat".

5. Percutian yang diulang setiap minggu.

Ibn Abbas berkata: Rasulullah berkata:
"Hari ini adalah hari besar yang Allah telah menetapkan untuk umat Islam, jadi sesiapa yang mahu menghadiri solat Jumaat harus mandi dulu ...". (Diriwayatkan oleh Ibnu Majah)

6. Hari penghapusan dosa

Salman Al Farisi z berkata: Rasulullah y bersabda: "Siapa yang mandi pada hari Jum'at, membersihkannya sesuai dengan keupayaan, melicinkan rambutnya, memakai minyak wangi, kemudian pergi ke masjid, dan masuk masjid tanpa melangkah antara dua orang untuk lulus, kemudian berdoa menurut petunjuk dan berdiam diri apabila imam berkhotbah, pastinya dosanya akan diampuni antara dua hari Jumaat ". (Diriwayatkan oleh Bukhari).

7. Orang yang berjalan untuk solat Jumaat akan mendapat ganjaran untuk setiap langkah, bersamaan dengan pahala satu tahun ibadah dan puasa.

Aus bin Aus z berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang mandi pada hari Jum'at, maka ia segera berangkat ke masjid, dan menempati baris depan dan kemudian dia diam, maka setiap langkah yang diambilnya akan menerima pahala puasa dan doa selama satu tahun, dan ia adalah satu perkara yang mudah bagi Tuhan ". (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashabus Sunan, dinyatakan sahih oleh Ibnu Huzaimah).

8. Kematian pada malam Jumaat atau petang adalah tanda Husnul Khatimah, yang dibebaskan dari fitnah (azab) kubur.

Diriwayatkan oleh Ibn Amru, bahwa Rasulullah saw bersabda: "Setiap muslim yang mati pada waktu siang atau malam hari, pasti Allah akan menyelamatkannya dari fitnah kubur". (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Tirmizi, dinilai oleh Al-Bani).

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Kelebihan Orang Yang Lahir Hari Jumat

0 comments:

Post a Comment