Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Monday, October 21, 2019

Jenis Batu Akik dan Namanya

loading...

Foto Batu Akik terindah-Agate adalah trend dalam masyarakat dari harga agat yang sebelum ini sangat rendah sekarang dan bahkan lebih tinggi daripada emas, kerana agate mempunyai keunikan dan sejarahnya sendiri dan bukan logam seperti emas atau perak sehingga tidak mempunyai harga tanda aras. Untuk itu, sila kenali jenis agate berikut, dan jenis agate yang paling popular dan foto mereka

Foto Batu Akik terindah-Agate adalah trend dalam masyarakat dari harga agat yang sebelum ini sangat rendah sekarang dan bahkan lebih tinggi daripada emas

Batu Akik Panca Nur
Agate Panca Nur atau lima warna adalah sejenis agate yang mempunyai ciri-ciri yang mempunyai lebih daripada satu warna hingga lima warna. Warna-warna yang kelihatan seperti: merah, hijau, kuning, hitam.dll, batu Panca Nur asli jika anda memegangnya lebih berat daripada batu-batu lain

Agate Sendiri
Batu sejati berasal dari batu-batu gunung yang beribu-ribu tahun. Agate ini juga dikenali sebagai Badar Moss kerana kehadiran sejumlah tanaman lumut di dalam, menurut para ahli, intipati batu adalah batu hidup yang sejuk.

Agate Emerald, batu zamrud
Emrald atau lebih dikenali sebagai agate batu zamrud adalah batu permata hijau dan disayangi oleh ramai orang sejak dahulu lagi.

Ramai pencinta cincin batu menyebut bahawa zamrud ini sangat unik. Batu zamrud berasal dari Columbia. Tingkat kekerasan zamrud pada skala Mohs adalah 7 hingga 9.

Kualiti jual zamrud sangat tinggi sehingga tidak semua orang dapat memilikinya dengan mudah. ​​Pada masa dahulu, zamrud hanya digunakan oleh raja, dan para pejabat negara untuk simbol keagungan dan kekuasaannya.

Amethyst atau Amethyst
Amethyst Agate, juga dikenali sebagai Amethyst, adalah batu ungu. Asal kata Yunani (Grece) yang bermaksud penangkal, yang menurut kepercayaan wain sawit tua yang mabuk dalam gelas yang terbuat dari batu amethyst tidak akan menyebabkan mabuk minum.

Amethyst mempunyai kekerasan 7 pada skala Mohs. Amethyst telah digunakan sejak Mesir kuno. Batu amethyst adalah nilai yang berkualiti menurut ahli batu yang hanya diperoleh di Brazil, Uruguay, Siberia, Rusia dan India.

Batu ini juga terkenal sebagai permata raja-raja dan lebih tinggi dari negara-negara purba.

Sebagai tambahan kepada ungu, amethyst itu juga mempunyai beberapa warna unik lain, seperti merah jambu. Tetapi menurut para ahli, kualiti amethyst adalah ungu biru.

Batu Besi Badar
batu besi badar juga dipanggil kanji ayam atau batu saintifik, iaitu magnetsteen kerana jika ia berhampiran magnet, batu besi badar akan bergerak atau berputar

Batu besi besi ini mengandungi unsur ferum dengan kandungan oksigen tertinggi dan mempunyai warna kelabu kehitaman dan mempunyai kekerasan 5 hingga 6 skala Mohs.

Ramai orang mengatakan bahawa jurang besi kebanyakannya terdapat di Brazil, Mexico, Australia dan Amerika, berhampiran kawasan pergunungan di mana banjir lava sering terjadi beribu-ribu tahun yang lalu.

Ruby batu ruby
Ramai orang mengatakan bahawa Ruby atau batu rubi dikenali dengan warna merah yang menggambarkan perasaan cinta, kuasa dan kemegahan.

Menurut pakar batu, Rubi adalah raja dari semua batu permata atau juga dikenal sebagai "raja kuman" yang sangat terkenal di seluruh kepulauan dan bahkan di seluruh dunia.

Batu merah delima terkenal dengan bentuknya yang cantik. Terdapat juga batu rubi merah yang merah jambu (merah jambu) dan jantung merah (merah gelap).

Kekerasan rubi sangat keras pada saiz 9 pada skala Mohs nya.

Pomegranat Merah yang sangat terkenal berasal dari negara Myammar kerana kualiti dan keindahan batu-batunya. Namun, ada juga batu rubi dari negara-negara lain seperti Afrika Selatan, Pakistan, Afghanistan, dan Tanzania dan India.

Rubies terbaik mengikut pakar-pakar agate adalah dari Myanmar, yang harganya bergantung pada nilai karat.

Batu Mata Tiger
Agen Tiger Eye dimasukkan dalam Quartz. Kenapa harimau mata? Kerana warna dan saluran cahaya yang merangkumi jika dilihat seolah-olah seperti mata harimau yang merosot tajam.

Warna yang menonjol di dalam batu adalah kuning bercampur dengan hitam dan campuran coklat dan oren.

Tahap keganasan pada skala Mohs 7 kebanyakannya ditemui di Afrika Selatan, Rusia, Australia Barat, Jerman dan China.

Mata harimau sangat sesuai digunakan oleh semua kalangan dan pelbagai lapisan masyarakat dalam masyarakat kita.

Mata Kucing Chrysoberyl
Pada pandangan pertama batu adalah sama dengan mata harimau ketika dalam kegelapan dan ada sedikit cahaya, maka garis cahaya akan muncul di batu seperti mata kucing. Inilah yang menjadikan batu ini unik sehingga kebanyakan orang gila mencari.

Batu mata kucing yang biasa ini berwarna coklat kehitaman, kuning madu dan hijau muda. Batu mata kucing mempunyai kekerasan 8 hingga 9 pada skala Mohs.

Chrysoberyl adalah batu permata yang mempunyai nilai yang sangat tinggi di pasaran dengan kualiti terbaik. Negara pengeluar mata kucing ialah: Rusia, Tanzania, Sri Lanka, India, Brazil, dan Afrika timur.

Mata kucing Chrysoberyl adalah batu yang dicintai oleh banyak pencinta dan pengumpul. Oleh sebab itu, permata agate sangat sukar diperoleh dan harganya sangat mahal.

Mata kucing yang baik mempunyai cahaya di tengah-tengah Jika anda membeli batu asli, pastikan mata "mata kucing" di atas batu berada di tengah dan "mata" boleh "terbuka" dan "tertutup" jika anda miring.

Itulah semua perbincangan mengenai gambar agate yang paling dicari oleh orang ramai.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Jenis Batu Akik dan Namanya

0 comments:

Post a Comment