Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Saturday, October 26, 2019

Ciri-ciri Agate Kalimaya dan Manfaatnya

loading...

Batu akik kalimaya adalah batu akik yang sangat popular dengan pegawai purba dari menteri, raja, jeneral, komandan dan pelbagai orang penting lainnya. Agate Kalimantan menjadi masa lalu yang paling popular, kerana agate ini mempunyai nilai seni dan kecantikan yang tertinggi. Di samping itu, beberapa pakar rohani juga mengatakan bahawa dalam agate ini terdapat semacam nasib yang cukup berkesan untuk kehidupan orang-orang yang menggunakannya.

Menurut beberapa sumber, ia mengatakan bahawa jenis agate ini berasal dari benua Australia. Hal ini dibuktikan oleh banyak pencipta agate ini di negara ini.
Batu Agate Kalimaya


Menurut beberapa sumber, ia mengatakan bahawa jenis agate ini berasal dari benua Australia. Hal ini dibuktikan oleh banyak pencipta agate ini di negara ini. Selain itu terdapat juga orang-orang yang berpendapat bahawa agate berasal dari bahasa Arab, orang Arab percaya bahwa agata kalimaya adalah batu permata yang jatuh dari langit dan dibentuk karena kilat. Menariknya mereka juga berpendapat bahawa tanda yang serupa dengan kilat di batu ini adalah sel hidup.

Apakah pendapat mengenai agata yang indah ini, pastinya jika anda berhasrat untuk mempunyai jenis agata Kalimaya, anda mesti lebih berhati-hati dalam membuat pilihan. Kerana pada masa ini banyak jenis akimaya akik yang beredar di pasaran. di bawah adalah beberapa kriteria atau ciri-ciri agata kalimaya asal yang anda boleh membuat aloi.

Ciri-ciri Agate Kalimaya dan Manfaatnya

1. Membakar
Langkah pertama untuk membuktikan sama ada kalimaya atau opal adalah tulen atau palsu adalah untuk membakar, anda boleh menggunakan bantuan pertandingan. Jika agate telah dibakar selama beberapa minit tetapi tidak terlalu panas, maka agate adalah agata kalimaya yang asal. tetapi jika hanya seketika ia masih terasa panas dan haba tidak hilang dengan cepat, kita boleh yakin bahawa agate adalah agata kalimaya palsu.

2. Berikan minyak atau cat

Sifat Agate Kalimantan asli adalah bahawa ia tahan terhadap pelbagai alat kimia. Untuk membuktikan ini, anda boleh menumpahkan cat pada permukaan agate. jika selepas tinggal tetap meninggalkan kesan cat, maka batu palsu. tetapi jika selepas disapu bersih, batu itu adalah batu asli Kalimantan.

3. Melihat serat batu akik

Agate Kalimantan mempunyai pelbagai serat di dalamnya, jadi untuk membuktikan agate asal, anda dapat melihat serat di dalam agate. Apabila serat itu menebal dan kelihatan agak membosankan, batu itu adalah batu asal. tetapi jika sebaliknya adalah berserabut tetapi jelas, maka pasti agat itu palsu.

4. berat batu

Langkah untuk mengetahui Agat Kalimantan asli yang terakhir ialah merasakan berat batu itu. Walaupun Kalimantan Agate kecil, tetapi jika anda merasa akan merasa sangat berat. Sama seperti agate Kalimantan palsu, pada dasarnya agate terasa ringan.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri asli Agate Kalimantan dan sifatnya. Semoga penerangan di atas dapat berguna untuk anda, terutamanya bagi anda yang sedang mencari agate. Jika anda ingin mengetahui maklumat mengenai lawatan agat lain

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Ciri-ciri Agate Kalimaya dan Manfaatnya

0 comments:

Post a Comment