Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Sunday, September 29, 2019

Merawat Bacan Semi Kristal

loading...

Berminat dengan bacan agate pasti menginginkan agat yang belum jelas dapat diproses menjadi kristal. Untuk kaedah semi-kristal (belum jelas) penjagaan agate sebenarnya mudah, yaitu dengan memakainya setiap hari. Cara penjagaan agata bacan adalah memanfaatkan pemanasan semula jadi melalui suhu badan pengguna.

Kaedah ini dipercayai berkesan dalam membuat baca semi kristal anda menjadi lebih jelas daripada dulu. Bagaimana untuk menjaga agata karnelian seperti ini dilihat sebagai yang paling selesa kerana ia tidak merosakkan batu, terutama dalam warna. agate akan dapat membezakan proses agate yang secara semula jadi dan proses yang cepat.

Berminat dengan bacan agate pasti menginginkan agat yang belum jelas dapat diproses menjadi kristal.

Mengenai bagaimana untuk menjaga karnelian Bacan, bahawa inti rawatan buncit bacan salah satu daripada mereka adalah dengan suhu dalam masa yang lama terdedah. Suhu hangat dari suhu bilik atau suhu suhu berubah dalam tempoh tertentu.

Bacan pengguna agate yang tidak sabar dengan proses semulajadi yang memerlukan masa yang lama, akan cuba bagaimana untuk menjaga agate bacan dengan proses yang lebih cepat.

Untuk agata basi semi-kristal, rawatan yang digunakan adalah dengan Rendam dan Clothesline:
  • Isi air bawah tanah sehingga hampir penuh dalam pan telus, sebagai contoh, balang kaca yang boleh ditutup dengan ketat. Kaca pan bermakna bahawa proses boleh dilihat dengan mudah dan ditutup rapat akan mengatasi wap air berlebihan yang berlebihan.
  • Masukkan agata bacan yang akan diproses menjadi balang gelas supaya batu bacan sepenuhnya tenggelam di dalam air.
  • Putar tutupnya dengan ketat sehingga air stim masih jatuh ke dalam kuali.
  • Letakkan balang di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari langsung (contohnya, jubin bumbung) pada waktu pagi.
  • Selepas 3 hari, perhatikan air di dalam balang. Apabila ia berkurangan, tambahkan air kerana batu bacan perlu direndam sepenuhnya di dalam air. Ubah air jika ia kotor atau mula menjadi berlumut.
  • Tempoh pengasam dan pengeringan bergantung pada keadaan agate. Ada hari ketika pakaian baju telah menunjukkan hasil dan beberapa telah berada di sana selama berbulan-bulan tetapi tidak berubah dengan baik.
  • Sekiranya perubahan batu itu dianggap mencukupi, polka bacca dengan serbuk kulit atau berlian.
Semoga berjaya bagi anda yang ingin menjaga bacan separa kristal anda.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Merawat Bacan Semi Kristal

0 comments:

Post a Comment