Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Friday, September 27, 2019

Demo Mahasiswa Turunkan Jokowi

loading...

Pelajar-pelajar di pelbagai rantau di Indonesia mengambil jalan-jalan, menuntut Presiden Joko Widodo untuk meletakkan jawatannya pada hari Isnin (09/23/2019). Dilansir hidayah.com, tindakan itu diadakan oleh pelajar dari pelbagai universiti di pelbagai daerah.

Gelombang demonstrasi pelajar ini hanya berlangsung beberapa minggu sebelum peresmian Jokowi sebagai presiden untuk periode kedua.

Demonstrasi pelajar dari pelbagai kawasan membantah rancangan kerajaan Jokowi dan Dewan Perwakilan untuk meluluskan sejumlah rang undang-undang. Demonstrasi diadakan secara serentak di Riau, Samarinda (Kalimantan Timur), Bandung (Jawa Barat), Jakarta, Yogyakarta, Jombang (Jawa Timur), Makassar (Sulawesi Selatan), Papua dan sebagainya, Senin (09/23/2019) .

Pelajar-pelajar di pelbagai rantau di Indonesia mengambil jalan-jalan, menuntut Presiden Joko Widodo untuk meletakkan jawatannya pada hari Isnin (09/23/2019).

Di Jakarta misalnya, beribu-ribu pelajar dari pelbagai universiti menunjukkan di gedung DPR / MPR / DPD RI di Senayan, menuntut agar Jokowi turun dari jabatannya.

Permintaan itu bergema selepas ratifikasi Undang-undang mengenai Komisi Pemberantasan Korupsi (RUK KPK) yang telah diluluskan oleh Jokowi. Dalam tindakan di hadapan bangunan DPR, pelajar meminta penolakan Rang Undang-Undang KPK.

"Tolak, tolak, tolak rang undang-undang (KPK), tolak rang undang-undang sekarang," kata pelajar itu dalam jaket hijau itu dari salah satu universiti Muhammadiyah. Semasa menjerit, pelajar membentangkan spanduk yang membaca "Simpan KPK".

Sehingga sekitar jam 16:00 WIB, ramai pelajar terus sampai ke hadapan bangunan kapitol dan membiak. "Tidak kurang daripada 7 ribu (massa)," kata seorang aktivis yang turut menghadiri lokasi itu untuk hidayatullah.com. "(Permintaan pelajar) untuk menurunkan Jokowi," tambahnya.

Berdasarkan pemerhatian, para pelajar ini berasal dari berbagai universitas dan organisasi, seperti Universitas Indonesia (UI), Indraprasta University PGRI (UNINDRA), Universitas Trisakti, Persatuan Mahasiswa Islam (HMI), dan sebagainya.

Selain di hadapan Bangunan Parlimen, pelajar lain dari HMI juga mengadakan demonstrasi di hadapan Istana Merdeka, Jakarta Pusat, Isnin (09/23/2019). Antara tuntutan mereka berkaitan dengan Rang Undang-undang KPK dan pemecahan beberapa pelajar HMI di sekitar kawasan bangunan KPK beberapa waktu lalu. Orang ramai juga menolak Ketua Polis Inspektor Firli Bahuri sebagai Pengerusi KPK.

Di Makassar, Sulawesi Selatan, pelajar Universiti Islam Indonesia (UMI) juga mengadakan demonstrasi. Pelajar berteriak "Jokowi ke bawah" di Jl Urip Sumoharjo, Makassar, Isnin (09/23/2019).

Seorang orator menyatakan bahawa mereka menolak rejim anti-demokratik. Beliau berkata dasar Jokowi bukan pro-rakyat, termasuk beberapa bil yang dianggap cepat ditentukan. "Jokowi mesti turun," katanya.

Di Samarinda City, Kalimantan Timur, pelajar dari berbagai kampus mengadakan demonstrasi di depan Gedung DPRD Kalimantan Timur. Orang ramai menolak dakwaan kelemahan KPK. Terdapat keributan antara penunjuk perasaan dan polis yang bertugas.

Di Yogyakarta, pelajar yang menyertai pekerja, pelajar, dan aktivis masyarakat sivil menunjukkan di Simpang Gejayan. Tindakan yang bertajuk #GejayanCalling adalah topik yang menjadi topik Twitter di Indonesia. Pelbagai elemen yang bergerak dalam panggilan #GejayanMall menyertai Perikatan Mudah Alih Rakyat.

Sementara ribuan pelajar dari berbagai institusi pengajian tinggi swasta dan negeri di seluruh Bandung menunjukkan Bangunan Parlimen Provinsi Jawa Barat. Orang ramai tegas menolak revisi Rang Undang-Undang KPK, Rang Undang-undang Kanun Jenayah, Rang Undang-undang PAS, dan Rang Undang-undang Tanah, Isnin (09/23/2019).

Sementara itu, Istana sebelum ini menafikan penilaian pelbagai pihak yang mengatakan Jokowi terganggu oleh prestasi KPK. Istana itu menafikan bahawa Jokowi cuba melemahkan KPK dengan meluluskan rang undang-undang KPK. Kakitangan Khas Presiden untuk Komunikasi, Adita Irawat, mengatakan bahawa Jokowi sebenarnya menghargai prestasi KPK yang dinilai baik. * SKR / dari pelbagai sumber

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Demo Mahasiswa Turunkan Jokowi

0 comments:

Post a Comment