Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Sunday, June 23, 2019

Jumlah Anggota Fpi 2019

loading...

Dalam tempoh 16 tahun dalam perjalanannya sebagai organisasi masyarakat kebangsaan yang membawa bidang keagamaan, Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri mengatakan bahawa hanya Front Pembela Islam (FPI) yang paling sering tertakluk kepada teguran kerana ia sering diuruskan dengan undang-undang.

Walau bagaimanapun, adakah benar-benar tiada bahagian sejuk dari organisasi jisim yang dikenali untuk menunjukkan kepala panasnya? Jadi, apa yang sebenarnya berlaku semasa tindakan terakhir mereka pada hari Jumaat (3/10), yang membuat FPI harus berurusan dengan undang-undang itu lagi? Berikut adalah wawancara Ketua Umum FPI Muchsin Alatas dengan CNN Indonesia.

Dalam tempoh 16 tahun dalam perjalanannya sebagai organisasi masyarakat kebangsaan yang membawa bidang keagamaan

FPI telah ditubuhkan secara rasmi sejak 17 Ogos 1998, siapa yang melahirkan kelahiran FPI?
Kami dibentuk bersama aktivis propaganda sepanjang Jabodetabek. Terdapat sekitar 50 orang ulama, pendakwah dan ulama.

Apakah misi awal penubuhan FPI?

Misi untuk menegakkan keselamatan sosial dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan pendidikan. Kami berpegang teguh pada asas Pancasila dan UUD 1945. Itu adalah cengkaman kami untuk menjaga Republik Indonesia untuk menjadi sebuah negara maju, yang tidak terpengaruh oleh orang asing dan 'keren'. Aseng di sini adalah mafia naga di Indonesia.

Adakah ia ditubuhkan selama 18 tahun sebagai CSO, berapa ahli FPI sehingga kini?
Nah, sekitar 7 JUTALEBIH ada di sana. Itu dari Aceh ke Papua.

Apakah bentuk arahan dalam FPI?

Terdapat perlindungan. Semua yang mengambil bahagian dalam tindakan mesti teratur. Kami menekankan bahawa kita tidak boleh melanggar undang-undang agama dan Negeri. Terdapat semua prosedur standard.

Setiap tindakan yang diadakan, siapa yang paling bertanggungjawab untuk aktiviti ini?
Bergantung pada tindakan yang diambil. Jika semalam, ia adalah dari DPD dan setiap tindakan mempunyai penyelaras bidangnya.

Kenapa selalu ada keganasan dalam setiap tindakan?

Ia adalah kali ketiga semalam (menunjukkan Ahok). Ia sangat jelas di mana ia bermula. Semalam kami mahu tindakan damai dan ada pemberitahuan kepada Polis Daerah. Kemudian, kami bergerak dari Petamburan. Semua arahan telah diberikan untuk tindakan yang aman. Senjata tajam telah dihantar dan disaksikan oleh polis di Petamburan. Perjalanan kami dikawal. Tetapi kenapa polis sebagai pengawal peribadi berhenti di hadapan DPRD, walaupun kami mahu menunjukkan di Dewan Bandaraya. Anehnya, apabila Patwal berhenti, polis kemudian meminta FPI untuk meletak di hadapan DPRD. Selepas itu, jika demonstrasi dilindungi, pintu mesti ditutup dan terdapat pengawal tiga lapisan. Tetapi tidak seorang pun daripada mereka dijaga dan bahkan dibuka oleh pihak polis. Apabila FPI masuk, kami lebih banyak diduduki dari belakang.

Dari kekacauan pada masa itu, berapa ahli FPI yang terperangkap dalam undang-undang?

Sekarang 21 orang telah ditangkap, dan mereka telah dipulangkan oleh 5 orang kerana mereka masih di bawah umur. Kami telah menghafalnya dengan memukulnya seperti ini.

Apakah yang dilakukan pihak pengurusan terhadap anggota yang didapati melanggar undang-undang?
Ya, tolong jawab, kerana kami telah mengarahkan mengikut prosedur. Tetapi, kemudian, kita akan menemani bahagian undang-undang. Kami ada seorang peguam.

Mengenai Ustad Novel yang ditetapkan sebagai Buron?

Kini kami cuba membantu Polis Daerah untuk mencari mereka yang terlibat. Kami hanya kehilangan kenalan. Dia tinggal di Jakarta, tetapi sekarang kita tidak tahu kerana ia tidak boleh dihubungi. Kami berkerjasama dengan polis. Saya fikir polis mempunyai alat yang lebih lengkap, saya fikir (polis) mesti dapat.

Bagaimana dengan imej buruk FPI yang akhirnya wujud di dalam masyarakat?

Imej serong adalah masalah di media. Siapa yang memerintahkan? Kerana FPI adalah pergerakan moral terhadap kegilaran, perjudian dan penyakit awam. Sudah tentu orang yang tidak menyukai kewujudan FPI adalah pelaku kejahatan. Jika terdapat individu yang membela, itu adalah seseorang yang kehilangan deposit.

Selain mengadakan tindakan untuk membasmi perkara-perkara ini, apakah program-program lain yang ada di FPI?

Terdapat program FPI yang menarik. Ia tidak menarik untuk media. Kami mempunyai program kemanusiaan. Menanam satu juta pokok untuk penghijauan. Kemudian kerjasama dengan Kementerian Sosial, dengan program Pembedahan Desa. Rumah royot ingin jatuh, kami bangun dengan bantuan Rp 10 juta untuk bantuan. Ia adalah FPI yang terbangun. Ia dilakukan di seluruh Indonesia. Dari masa Habib Riziq sampai sekarang, program kerjasama masih berlangsung.

Mengapa program seperti ini tidak dapat dilihat oleh orang ramai?

Program sebegini bukan seksyen untuk media. Bahagian seksinya ialah jika FPI boleh diheret, ia boleh dibubarkan, itu bahagian untuk media.
KATA KUNCI

jumlah anggota fpi 2018
jumlah anggota fpi 2017
sejarah fpi
kekuatan fpi di indonesia
struktur organisasi fpi
jumlah simpatisan fpi
ketua fpi
perkembangan fpi

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Jumlah Anggota Fpi 2019

0 comments:

Post a Comment