Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Sunday, March 17, 2019

raja firaun dan tenteranya tenggelam

loading...

raja firaun dan tenteranya tenggelam, apa yang dilakukan oleh mukjizat Nabi Musa yang menjelaskan kepadanya, raja firaun dan tenteranya tenggelam di laut, apa sebabnya firaun membunuh seorang lelaki yang dilahirkan ketika dia menjelaskan, kematian firaun di laut merah, yang merupakan ibu bapa Nabi, Firaun membunuh bayi, orang percaya selalu mendapat ujian Allah yang pernah anda jelaskan

Hampir semua orang, jika dia mendengar bahawa Firaun telah mengingat kisah Nabi Musa, sebenarnya adalah gelaran raja-raja Mesir kuno. Sedangkan menurut sejarah, Firaun pada masa Nabi Musa AS adalah Menephthah (1232-1224 SM) iaitu putra Ramses. Rata-rata semua orang di dunia ini jika kita bertanya bagaimana Firaun dan para pengikutnya akan menjawab bahawa Firaun adalah tuhan jahat, sombong, mendakwa, dan hampir tidak baik. Malah ada orang yang memberikan nama panggilan kepada seseorang yang sangat jahat dengan mengatakan bahawa dia seperti Firaun. Tidak salah mengatakan bahawa dia mempunyai watak dan watak yang sangat buruk, kerana Pengetahuan Al-Quran ingin memberikan perbincangan ringkas tentang kejahatan Firaun yang memberitahu para pengikutnya untuk membunuh setiap lelaki yang dilahirkan dan membiarkan anaknya tetap hidup.


Allah SWT menjelaskan bahawa ia adalah suatu perbuatan yang melampaui batas dan orang-orang yang melakukan kerosakan.

Malah, Firaun telah bertindak kasar di muka bumi dan membuat penduduknya memecah belah, menindas sekumpulan mereka, menyembelih anak-anak mereka dan meninggalkan kehidupan anak perempuan mereka. Malah, Firaun adalah antara mereka yang melakukan kerosakan. (Q.S. Al-Qashash: 4)

Suatu ketika Fir'awn bermimpi seorang budak lelaki yang pergi ke katilnya dan memakai mahkota, maka setelah terbangun ia memanggil semua penafsir mimpinya untuk menafsirkan mimpi itu. Semua penafsiran mimpi bersetuju bahawa makna mimpi itu ialah seorang bayi lelaki akan dilahirkan yang akan memusnahkan Firaun dan kerajaannya.

"Para pimpinan Firaun (kepada Firaun) berkata:" Adakah kamu membenarkan Musa dan kaumnya melakukan kerosakan di negeri ini dan meninggalkan kamu dan tuhan-tuhan kamu? " Firaun menjawab: "Kami akan membunuh anak-anak mereka dan kami akan meninggalkan kehidupan wanita mereka, dan sesungguhnya kami mempunyai kuasa penuh atas mereka." (A.S. Al-A'raaf: 127)

Maka bagaimana mungkin Nabi Musa hidup atau melarikan diri dari pembunuhan Firaun?

Mendengar berita itu, ibu Nabi Musa AS, Yukabad, menjadi takut jika anaknya yang baru lahir akan dibunuh oleh Firaun, maka Allah SWT menyatakan kepada ibu Nabi Musa AS untuk membasuhnya di Sungai Nil

ketika itulah Kami memberi inspirasi kepada ibumu untuk diilhamkan, yaitu: "Letakkan (Musa) itu di dalam dada, kemudian lemparkannya ke sungai (sungai Nil), maka pasti sungai itu akan membawanya ke tepi, sehingga musuh Firaun akan diambil musuh-musuhnya, dan aku telah mengurniakan kepadamu cintakan yang datang dariku, dan kamu akan dipelihara di bawah pengawasan saya, (QS Thaahaa: 38-39)

Dan kemudian bayi Musa dari AS ditemui oleh isterinya Asiyah Firaun dan meminta Firaun supaya dia menjaga dirinya

Dan berkata isteri Firaun: "(Dia) adalah hati mata bagi saya dan bagi kamu, kamu tidak boleh membunuh dia, semoga dia akan memberi manfaat kepada kita atau kita akan membawanya sebagai seorang anak", sedangkan mereka tidak menyedari. (Q.S. Al-Qasas: 9)

Dan pada akhirnya Nabi Musa juga dibesarkan sebagai seorang pemuda yang cerdik, berani, hebat dan suka mempertahankan yang lemah dan tertindas, bahkan dia menentang Firaun dan pengikutnya yang bertindak sewenang-wenang di muka bumi

Oleh itu, Allah SWT mengingatkan kepada Bani Israel berkat-berkatnya untuk menyelamatkan mereka dari kekejaman dan kejahatan Firaun

Dan (ingatlah), ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan kaumnya, yang telah menghukum kamu dengan azab yang sangat jahat, bahawa mereka telah membunuh anak-anakmu dan membiarkan hidup perempuan-perempuan kamu. Dan pada itu adalah ujian yang hebat dari Tuhanmu. "(Q. Al-A'raaf: 141)

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : raja firaun dan tenteranya tenggelam

0 comments:

Post a Comment