Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Friday, October 26, 2018

Isi Perjanjian Aqabah kedua

loading...

Pada tahun ke-13 kenabian bertepatan dengan 622 CE, jemaah Yathrib kembali ke bandar Mekah untuk melaksanakan Haji. Sidang berjumlah kira-kira 73 orang. Tiba di kota Mekah mereka bertemu Nabi Muhammad. dan atas nama rakyat Yathrib mereka menyampaikan pesan yang akan disampaikan kepada Nabi Muhammad. Mesej itu adalah dalam bentuk permintaan dari orang Yathrib sehingga Nabi Muhammad saw. bersedia untuk datang ke bandar mereka, memberi maklumat tentang ajaran Islam dan sebagainya. Permintaan itu diberikan oleh Nabi Muhammad. dan dia menyatakan kesediaannya untuk datang dan berkhotbah di sana. Untuk memperkuat perjanjian, mereka membuat perjanjian lagi di atas bukit Aqabah. Oleh itu, perjanjian ini dalam sejarah Islam dikenali sebagai Perjanjian Aqabah II.


Kandungan Perjanjian Aqabah kedua ini adalah:

1. Rakyat Yathrib bersedia dan bersedia melindungi Nabi Muhammad.
2. Penduduk Yathrib ikut berperang dalam mempertahankan Islam dengan kekayaan dan jiwa.
3. Rakyat Yathrib cuba mempromosikan Islam dan menyiarkan kepada saudara-mara mereka.
4. Penduduk Yatsrib bersedia menerima semua risiko dan cabaran.

Dengan keputusan ini dibuka sebelum Nabi Muhammad SAW. harapan baru untuk menang kerana ia telah mendapat jaminan bantuan dan perlindungan daripada komuniti Yathrib. Kerana itu, maka Nabi Muhammad SAW. memerintahkan kawan-kawannya berhijrah ke Yathrib, kerana di kota Mekah mereka tidak dapat hidup dengan aman dan bebas daripada gangguan, ancaman dan penyeksaan daripada orang-orang kafir Quraisy.

Di samping itu, terdapat beberapa faktor yang menggalakkan Nabi Muhammad SAW. memilih Yathrib sebagai tempat penghijrahan umat Islam. Faktor-faktor ini termasuk:

1. Yatsrib adalah tempat paling dekat.
2. Sebelum dilantik menjadi nabi, beliau mempunyai hubungan yang baik dengan penduduk bandar. Hubungannya adalah dalam bentuk ikatan persaudaraan kerana datuk Nabi, Abdul Mutholib, yang mempunyai orang Yatsrib. Di samping itu, bapanya dikebumikan di sana.
3. Orang-orang Yathrib diketahui oleh Nabi kerana kelembutan sifat dan sifat-sifat baik mereka.
4. Bagi Nabi sendiri, hijrah adalah satu keperluan selain dari perintah Allah.

Oleh itu, langkah-langkah strategik yang sangat bermanfaat bagi dakwah Islam telah diumumkan. Beliau mempunyai kesediaan yang sangat matang, selain mendapat sokongan daripada penduduk Yathrib, juga kerana secara fizikal dan mental dia sudah bersedia untuk meninggalkan kampung halamannya untuk meneruskan perjuangan untuk menegakkan kata Tawheed.

*) Daripada pelbagai sumber

ٱلحمد لله رب ٱلعلمين

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Isi Perjanjian Aqabah kedua

0 comments:

Post a Comment