Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Wednesday, December 18, 2019

Perbaikan Mesin Cuci 1 Tabung Tidak Bisa Spin

loading...

cara memperbaiki mesin cuci 1 tabung
Membaiki mesin basuh 1 tiub tidak boleh berputar akan dibincangkan kali ini. Banyak punca yang membuat spin pada mesin basuh tidak berfungsi, salah satunya adalah kerosakan pada kapasitor. Tetapi sebelum kita menentukan bahagian yang rosak, ia perlu dilakukan pemeriksaan menyeluruh. Bermula dari apa kemungkinan dan bahagian yang rosak, semuanya mesti diperiksa satu persatu.

Spin pada mesin basuh sangat penting sebagai pengering pakaian. Selain daripada fungsi utama mesin basuh yang tidak lain hanyalah untuk mencuci pakaian, bahagian pengeringan juga diperlukan untuk memudahkan proses pengeringan supaya pakaian dapat kering dengan cepat.


Apa yang membuat mesin basuh tunggal atau pengering tidak berfungsi? Penjelasan berikut dan bagaimana untuk mengatasinya.

1. Gosok di longkang motor

Motor saliran adalah alat untuk membuang air basuh selebihnya di dalam tiub, jika alat ini rosak atau tidak berfungsi, proses pengeringan tidak berfungsi dengan baik. Walaupun air basuh selebihnya mesti dilupuskan apabila spin berfungsi. Kerana kerosakan pada salur motor sebenarnya dapat dilihat semasa proses pembilasan, kerana pada dasarnya proses pembilasan berfungsi hampir sama dengan proses pengeringan.

Untuk mengatasi masalah dengan longkang motor, sebaiknya periksa peranti. Mulailah dengan memeriksa sambungan kabel yang disambungkan ke salur motor, soket dan keadaan salur motor itu sendiri. Kerosakan ke longkang motor biasanya ditandakan oleh ketidakupayaan alat untuk menarik tuil longkang. Jika motor longkang rosak, maka anda harus menggantikan alat ini dengan yang baru. Adalah lebih baik untuk menggantikannya dengan jenama dan jenis yang sama, kerana jika jenama yang berbeza membuat pendirian dan saiznya juga berbeza, dan ini tentunya akan merumitkan proses pemasangan kemudian.

2. Kapasitor Dynamo

Kapasitor adalah peranti yang berfungsi sebagai penggerak dynamo. Sekiranya alat ini rosak, dinamo tidak akan berputar, biasanya ditandai dengan bunyi buzz pada dinamo apabila ia berputar atau kering semasa bekerja. Ciri-ciri kapasitor yang rosak dapat dilihat dari perubahan bentuk belon atau pelepasan dalam kapasitor, walaupun ciri ini tidak dapat dilihat. Kami mengesyorkan menggunakan penguji multy untuk mengukur kapasitor. Sekiranya kapasitor rosak anda harus menggantikannya dengan yang baru. Gunakan saiz kapasitif sama seperti melihat saiz mikro.

3. Brek

Dalam kerja mesin basuh 1 jenis brek pemunggahan atas tiub juga boleh didapati, sama seperti di mesin basuh 2 tiub di dalam pengering. Nah, jika brek rosak, ia akan menahan kerja dinamo supaya dinamo motor tidak dapat berputar.

4. suis pintu

Untuk masalah suis pintu, biasanya kod tertentu akan muncul, seperti kod DE yang bermaksud "ralat pintu". Untuk mengatasi masalah ini, anda harus memeriksa keadaan suis, sama ada suis pintu pada mesin basuh masih berfungsi. Cara biasa ialah memintas kabel yang membawa kepada soket suis. Jika tidak, anda boleh menggantikan suis pintu dengan yang baru. Di samping itu, untuk beberapa jenama seperti LG, suis pintu menggunakan magnet.

Oleh itu, artikel mengenai pembaikan mesin basuh 1 tiub tidak boleh berputar, mudah-mudahan dapat berguna.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Perbaikan Mesin Cuci 1 Tabung Tidak Bisa Spin

0 comments:

Post a Comment