Organisasi massa Front Pembela Islam (FPI) Kabupaten Pidie, yang dibantu sayap juangnya Laskas Pembela Islam (LPI) dan Mujahidah Pembela Islam (MPI), sangat antusias melakukan aksi nyata berupa penggalangan dana untuk para korban musibah gempa,bencana,dan pemberantasan maksiat.

loading...
Sunday, March 24, 2019

Besarnya Proses Kematian Sakaratul

loading...

jenis kematian sakaratul, sakaratul maut adalah, besarnya proses kematian sakaratul, mengapa kematian lama sakaratul, makna kematian sakaratul, makna kematian sakaratul menurut Islam, rasa sakit dari sakaratul maut, gambaran kematian sakaratul menurut Islam

Sakaratul maut adalah masa ketika proses mengangkat nyawa sebelum kematian. Di dalam sakaratul maut ini, terdapat banyak peristiwa dan peristiwa, contohnya iman kita yang mula-mula tergoda oleh Shetan, perjuangan kita untuk menyebutkan lafadz Allah yang kadang-kadang dan sebagainya. Mereka yang bertanggungjawab untuk mengambil nyawa kita pada masa itu adalah malaikat-malaikat mati.


Sakaratul maut adalah masa ketika proses mengangkat nyawa sebelum kematian. Dalam sekaratul maut ini terdapat banyak peristiwa dan peristiwa,

Katakanlah: "Malaikat maut yang diberikan kepada (menghilangkan nyawa kamu) akan membunuh kamu, maka hanya kepada Tuhan kamu akan dikembalikan." (A.S. As-Sajdah: 11)

Dan yang pasti adalah kematian yang pasti akan berlaku dan akan bertemu dengan kita

Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu luput daripadanya, maka sesungguhnya kematian akan menemui kamu, maka kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan nyata, maka Dia memberitahukan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (A.S. Al-Jumu'ah: 8)

Di dalam Al-Quran, Allah SWT menerangkan bagaimana proses kematian ini.

Tidak sekali. Jika nafas (seseorang) telah (mendesak) ke kerongkong, dan dikatakan (kepadanya): "Siapakah yang boleh sembuh?", Dan dia yakin bahawa ini adalah masa pemisahan (dengan dunia), dan mempunyai anak lembu (kiri) Kepada Tuhanmu pada hari itu kamu akan dijauhkan. (Q & A Al-Qiyaamah: 26-30)

Wahai saudaraku, sakaratul kematian akan datang untuk menemui kami dan kami akan mengalaminya, walaupun kami berjalan di mana-mana.

Dan datanglah api kematian sejati. Itulah yang anda lari dari. (Qaf Qaf: 19)

Untuk itu, marilah kita memperbanyak kebajikan, ibadah, iman dan ketaatan kepada Allah SWT, kerana itulah yang kita bawa ketika kita mati kemudian.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Besarnya Proses Kematian Sakaratul

0 comments:

Post a Comment